Mannenkoor
   Kerstconcert door het Westfries Mannenkoor met medewerking van Vrouwen-ensemble Westfrisia, Arjan Wiering (tenor), Hans van Niekerk (bariton), allen onder leiding van André Kaart en met begeleiding van Rinus Groot (piano); dit concert was tweede kerstdag in de Oosterkerk te HOORN, die tot op de laatste plaats bezet was.
   Het programma was zeer gevarieerd, natuurlijk was het merendeel van het uitgevoerde zang kerstmuziek, maar binnen dit thema was gekozen voor een dwarsdoorsnee in tijd, stijlen en verschijningsvormen. Op het programma stond ook een klein aantal wereldlijke composities, die qua karakter en stemming heel goed aansloten bij de hoofdmoot.
   Met twee carols van Ralph Vaughn Williams opende het Westfries Mannenkoor. Deze kerstliederen werden goed gezongen, waarbij meteen de uitstekende kwaliteit van de hoge stemmen bewonderd kon worden. In een driedelig, aan Franz Schubert gewijd blok, zong het mannenkoor "Das Dörfchen", een romantische kijk op een klein dorp. De uitvoering was ook, ten dele, romantisch: mooi en in staat tot tranen te roeren. Maar de zang had ook, dankzij de uitstekende samenwerking van het koor met de pianist, een impressionistische kwaliteit. Het beeld was daar.
   Samen met tenor Arjan Wiering ging het koor de filosofische diepte in, "Im gegenwärtigen Vergangenes" en "Nachthelle" werden helder, nauwgezet en wendbaar gezongen.
   In een vijftal sterk van elkaar verschillende kerstliederen zongen Vrouwensemble Westfrisia en Westfries Mannenkoor samen. Heldere zang, mooie geluidseffecten en vorsteljke koorzang, die klonk als een klok.
Het Westfries Mannenkoor onder leiding van dirigent André Kaart gaf gisteren samen met een aantal muzikale en vocale gasten een bijzonder geslaagd kerstconcert in de Hoornse Oosterkerk. Foto Henk de Weerd
   De "Messe de Minuit" van M.A. de Charpentier stelde hoge eisen aan de hoge stemmen van het vrouwenensemble, met name in het "Gloria". De voordracht hierin droeg prachtige, dramatische momenten. In de zang van de drie overige delen kreeg deze korte mis een nauwgezette, klassieke uitvoering.
   Uit de opera "Nabucco" van Verdi zong de bariton Hans van Niekerk de aria van Zacharias. Een rustige weergave, nauwgezet en vol zelfvertrouwen. Het koorstuk "Abendzauber" van Bruckner bracht een indrukwekkende solo van Arjan Wiering, de rol van het dameskoor hierin was heel belangrijk voor de sfeer van het stuk en werd uitstekend gezongen.
   In mooi contrast hiermee stond het "Kerstoratorium, opus 12" van Camille Saint Saens, waaruit acht delen werden uitgevoerd. Het meest opvallend aan de uitvoering die dit werk kreeg, was de verscheidenheid in bedoeling en muzikale nadruk. Roerend mooi waren de twee delen die het vrouwenensemble vertolkten, samen met respectievelijk de tenor en de bariton.
   Het Westfries Mannenkoor maakte van de delen "Quare fremuerunt gentes" en "Tollite hostias" stevige, fraaie koren. Het mooiste moment van de middag kwam van de sopraan Bianca de Heer en bariton Hans van Niekerk. Zij presenteerden een stijlvol, maar heel devoot "Benedictus". Tussentijds applaus in een oratorium… nou ja, voor deze keer, volkomen terecht.
   De beide koren brachten na Saint-Saens nog even wat kerstsfeer in de Oosterkerk met een paar kerstliederen, die in dank werden aanvaard.
   Maar het mooiste was toen al geweest.

REGINA ARBOUW